Dijous, 17 de novembre de 2016

Publiquem les ponències que emmarquen el debat "Ara és demà"

Avui presentem les cinc ponències que han de servir de fonament del debat Ara és demà i de base de les aportacions individuals i col·lectives de la comunitat educativa, que ha estat expressament convidada a intervenir en el procés participatiu que s'obre avui a la plataforma Participa gencat.

La primera es titula "Els pilars del sistema educatiu" i analitza els principis en què s'assenta l'actual sistema català: equitat, educació inclusiva, plurilingüisme, família i entorn digital.

La segona, "L'arquitectura del sistema educatiu", proposa el disseny d'un sistema prou sòlid en què cada alumne fa el seu trajecte amb una garantia d’igualtat d’oportunitats: les etapes educatives i la seva fonamentació psicopedagògica, les transicions, les segones oportunitats, la formació professional i la integració dels diversos subsistemes, la connectivitat entre l’FP, el batxillerat i el sistema universitari, les passarel·les que es podrien establir...

La tercera és "El centre educatiu" i planteja una reflexió en clau de futur sobre l’autonomia del centre, el lideratge pedagògic, l’avaluació, els centres de major complexitat, el paper dels centres educatius com a comunitats d’aprenentatge, etc.

La quarta fa referència a "El professorat" i revisa aspectes fonamentals de la professió docent: la formació inicial, la formació continuada, l’accés a la funció docent, la carrera professional, la motivació i els elements que conformen la identitat d’un mestre i un professor.

La cinquena se centra en "L’alumnat", que és el protagonista i el subjecte a qui es destina tot el sistema educatiu. Cal veure què diuen la psicologia i la neurologia sobre com aprenen els infants i els joves, quin influx educatiu tenen la família, les estructures socials o la tecnologia, i com es va conformant la personalitat que madura.